Onderwijs kan wél snel vernieuwen!

Zie je wél, onderwijsland kan heel goed aanpassen!

Ineens werken alle docenten online, ineens kunnen alle docenten zich prima redden met online lesmateriaal, ineens is er geen geklaag meer over het toepassen van vernieuwing in het onderwijs.

De Coronacrisis dwingt onderwijzers om eerst te handelen en later pas te denken aan basistheorieën en wetenschappelijke onderzoeken m.b.t. thuiswerken. Voor mij een positieve ontwikkeling! Waar normaliter voor een andere aanpak alle wetenschappelijke en theoretische registers worden opengetrokken wordt er nu gewoon gewerkt met de middelen die voorhanden zijn. Ineens is iedereen digitaal vaardig en creatiever geworden of doet ongemerkt zijn stinkende best daarvoor. Collega’s helpen elkaar, geven tips, ineens lijkt het doel, in contact blijven met leerlingen en leerlingen onderwijs blijven geven, belangrijker dan het proces. Een stukje loslaten en dealen met de middelen die nu voorhanden zijn.

Natuurlijk zijn er ook kritische geluiden, en terecht! Dat onderwijsland massaal aan het vernieuwen is wil nog niet zeggen dat dat gunstig is voor alle leerlingen. Stiekem ben ik toch ontzettend blij dat er geen tijd en ruimte is voor kritiek. De Coronacrisis is er nu, we zitten er midden in, we moeten dus nu handelen. We kunnen ons niet permitteren om te wachten op dat plan dat over een paar weken klaarligt en dan nog getoetst moet worden.

Begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat dit de ideale situatie is voor vernieuwing. Toch maak ik iedere dag een vreugde dansje. Ik vind het een geweldige ontwikkeling om te zien hoe docenten die normaliter gelijk in de weerstand schieten bij vernieuwing zich nu gelijk aanpassen en het fantastisch doen. Overigens snap ik de weerstand ook wel, in het onderwijs worden de nodige bijscholingstrajecten gevolgd, de inkt van het certificaat van de ene bijscholing is nog niet eens droog of de volgende dient zich al aan. Dan zijn er ook nog de leuke werkmiddagen en workshops, na zo’n studiemiddag of dag gaat iedereen enthousiast naar huis. Juist ja, punt, niet meer niet minder. Jammer, er is veel tijd en geld geïnvesteerd en men gaat er gemakshalve vanuit dat iedereen na zo’n studiedag het onderwerp beheerst en het direct in de lessen gaat toepassen. Natuurlijk werkt dat niet zo. Waarom deze vorm niet wordt doorbroken is mij nog steeds volstrekt onduidelijk. Hoe graag wij onze diensten ook verkopen, als een school aan ons vraagt om 1 middag een sessie te verwezenlijken dan zeggen wij Nee! Wij koppelen graag heldere meetbare doelen aan al onze sessies. Terugkoppeling, bijschaven en het vieren van behaalde doelen kunnen wij niet in een middag realiseren.

Ik hoor je denken “wat een gelul, besef je wel dat deze vorm van onderwijs voor sommige leerlingen funest is?”. Als pleegmoeder en coach van 6 VMBO leerlingen begrijp ik dat helaas heel goed. Als ik daarover ga schrijven dan wordt het een volledig boek. Een boek over onderwijs voor, tijdens en na de Coronacrisis. Daarin ook de nodige vergelijkingen, en in de conclusie zal ik zeker verwerken dat ieder kind uniek is en een uniforme aanpak niet werkt. Een boek schrijven staat nog niet op mijn bucketlist, maar wie weet volgt er binnenkort een blog hierover.

Waarom ik dan toch zo happy ben met de ontwikkelingen die ik om mij heen ervaar? Iedereen die door de Corona maatregelen is gedwongen om anders te gaan werken gaat er gewoon voor. Er is geen keuze. We zien nu dat we veel meer kunnen dan we denken, dat we creatief, sterker en krachtiger zijn en elkaar eenvoudig kunnen inspireren. Een school teamleider deelde zijn vreugde met mij en vulde nog even aan dat na de Corona maatregelen zijn team, met de spirit en mindset van de Corono crisis, alle vernieuwingen nu wel eenvoudig zou kunnen implementeren. Ik heb hem geadviseerd om eerst te inventariseren hoe het met iedereen gaat, wat deze gedwongen verandering betekent en wat zij over zichzelf hebben ontdekt. Dan pas weet je of jouw team er klaar voor is. Geef tijdens zo’n gesprek ook meteen even aan waar jij jouw teamlid hebt zien groeien, welke talenten boven kwamen drijven. En vergeet vooral niet om de behaalde successen te vieren, dit kan in de vorm van een attentie, het uitspreken van waardering of het geven van complimenten.  Tijdens zo’n gesprek geeft de teamleider ook even aan welke groei en talenten hij bij zijn teamlid heeft gezien de afgelopen periode.

M.a.w. tijdens een crisis komt waardevolle bedrijfsinformatie op tafel. Doe er iets mee! Wij helpen jou en je team daar graag bij.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top