Hoezo normaal!?

Net thuis, weer even heerlijk op kantoor gewerkt. In principe kan dat dagelijks maar met een puber thuis nemen we het thuisonderwijs letterlijk en werken we veel thuis, eigenlijk best luxe dat we dat kunnen en mogen doenAnyway, ik rij mijn woonplaats Drachten binnen en zie een mooi reclamebord met de tekst Shop lokaal!”.  

Ik moest gelijk aan Andre Hazes Junior denken, een tijdje terug zak ik hem bij Shownieuws (of was het RTL Boulevard?) voorbijkomen en hoorde hem zeggen dat hij niet kan shoppen zoals hij gewend was door Corona en nu bij Asos shopt.  

Wat zeg je nu? Shoppen bij Asos? Online shoppen is best handig tijdens een lockdown, maar dat kan ook bij de plaatselijke winkelier! Zo moest ik laatst een sportbroek voor zoonlief hebben. Een telefoontje naar de plaatselijke sportzaak was voldoende om binnen een uur te beschikken over een sportbroek!  

Nu zal ik maar eerlijk toegeven, ik vind Asos een heerlijke webshop. Niet alleen om de prijs maar vooral om hun assortiment plussize kleding, wauw zij begrijpen de plussize womanOndanks mijn enthousiasme heb ik er nog nooit geshopt en kies ik vaak voor lokale winkels.  

Aan de ene kant denk ik niks mis met shoppen bij een grote buitenlandse partij. Daar zijn immers ook mensen die ik een job gun. Aan de andere kant draait het voor mij om de shopbeleving, wat voor gevoel geeft een winkelier mij? Ik moet eerlijk zeggen dat winkeliers hun stinkende best doen om klanten een fantastische klantbeleving te geven. Bij een aantal denk ik dan, wat jammer dat je daar de Coronacrisis voor nodig had om eens met je klantbeleving aan de slag te gaan!  

Zo ging ik laatst met manlief shoppen voor een of twee nieuwe hemden. We zagen een prachtig hemd voor € 100,-.  Op de vraag of men ook iets goedkopere hemden had kregen we te horen dat dat een normale prijs is! Een bijzonder klantonvriendelijk antwoord. Zij gaven ons het gevoel dat € 100,- voor een hemd hartstikke normaal is en deden geen enkele moeite om te kijken of er goedkopere hemden aanwezig waren. Hoezo is dat een normale prijs, excuse me!? In de etalage hangen ook hemden van € 79,-! Wat mij betreft slaat deze winkelier de plank volledig mis. Je kunt dan wel een exclusieve zaak hebben, maar dat betekent niet dat je neerbuigend hoeft te reageren als een klant om een iets goedkoper hemd vraagt. Misschien kun je moeite doen om mij een fantastische ervaring te geven zodat zo’n hemd van € 100,- ineens wel heel goedkoop lijkt!  

Je begrijpt het al, manlief en ik naar een andere winkel. Wat denk je, bij binnenkomst voelden wij ons al bijzonder welkom en begon de heerlijke klantbeleving al. We kregen koffie, alle medewerkers die langsliepen knikte vriendelijk gedag en vroegen of we al geholpen werden, de eigenaar kwam informeren of alles naar wens was. En dan de hemden, je voelt hem al aankomen, ik kon het niet laten om ook hier te vragen naar een goedkoper hemd. Zonder blikken of blozen en met dezelfde klantbeleving kregen we prachtige hemden van € 69,- voorgeschoteld.  

Uiteindelijk 3 hemden gekocht en een trui voor zoonlief. Een van de hemden was dezelfde als in winkel 1, je weet wel, die voor € 100,-Gek hè dat we nu veel meer hadden uitgegeven dan gepland en we toch het gevoel hadden goedkoper uit te zijn. Deze winkel wist de klantbeleving zo in te zetten dat een hemd voor € 100,- ineens veel goedkoper lijkt.  

Hoe ga jij om met de klantbeleving en hoe pak jij dat aan tijdens de lockdownIk kan mij zo voorstellen dat na het zoveelste persbericht het lachen je is vergaan en de inspiratie soms ver te zoeken is. Je bent welkom voor een inspiratie- of brainstormsessie. Mail hello@inspir8.nl om een (online) afspraak te maken.  

 

 

 

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top